Een dag van een servicemedewerker bij EOKS

Een deur die klemt, een keukenkastje dat niet goed sluit of een lekkende kraan. Ook de bewoners van de Elisabeth Otter-Knoll Stichting (EOKS) lopen weleens tegen dergelijke problemen aan in hun woning. En hoewel een service- of onderhoudsklacht vaak met een paar kleine handelingen kan worden verholpen, is het toch wel prettig om iemand in de buurt te hebben die even een kijkje komt nemen. Want ja, zeg nu zelf: huishoudelijke klusjes zijn niet voor iedereen weggelegd. 

Gelukkig is servicemedewerker Gert Rietveld niet geboren met twee linkerhanden en weet hij altijd wel een oplossing voor een technisch probleem in of om het huis. Iedere donderdag is hij te vinden in het onlangs gerenoveerde woonzorgcomplex van EOKS. Terwijl we onderweg zijn naar een spoedklusje bij een 91-jarige mevrouw, vertelt hij: 

"Bewoners melden bij de receptie als er iets mis is in hun woning. Op donderdagochtend ontvang ik het lijstje en ga ik alle woningen langs. Het zijn heel uiteenlopende klachten. Van een putje in het plafond tot een tochtstrip die loslaat. Maar ook een rollator die niet uitklapt. Ja, dat soort problemen kom je ook tegen. En die lossen we natuurlijk met liefde op voor de bewoners".

De bewoners van EOKS kennen Gert inmiddels maar al te goed en zijn erg blij met hem. Klachten worden snel verholpen en ondertussen is er altijd ruimte voor een gezellig gesprek of een kopje koffie. "Het is weer heel anders dan het service- en onderhoudswerk in de reguliere woningbouw. Altijd een warm welkom, een praatje. En je hulp wordt echt gewaardeerd. Dat vind ik leuk aan mijn werk. De mensen zijn tevreden, dus dan ben ik dat ook." 

De Elisabeth Otter-Knoll Stichting verhuurt 112 woningen voor senioren in de vrije sector. Naast de seniorenwoningen zijn er ook een aantal woningen omgebouwd tot studio's voor studenten. Zij huren hier een woning en bieden in ruil daarvoor de nodige zorg aan bewoners in de avonduren.

Text/HTML